Selasa, 22 Disember 2009

Mulianya Siti Mashitah

Salam Pedoman & Iktibar  

...Sesiapa pun pasti tak mampu nak menahan air mata tatkala melihat wanita syurga itu meniti tangga yang disediakan untuk masuk ke dalam kuali yang panas mendidih... 

Siti Masyitah memandang anaknya yang masih kecil. Masyitah memilih untuk syahid di dalam kuali yang mendidih tersebut berbanding mengakui ketuhanan Firaun. 

Keimanan yang tidak diketahui namun entah bagaimana ketika juru rias Puteri Firaun tiba tiba menjatuhkan sikat dengan tidak sengaja, Siti Masyitah mengambilnya sambil mengucapkan "Dengan nama Allah binasalah Firaun". 

Puteri Firaun yang mendengarnya menyampaikan hal tersebut kepada Firaun dan bermulalah pertanyaan Firaun terhadap siapa sebenarnya tuhan yang Siti Masyitah sembah.. 

Dengan tenang dan lantang Siti Masyitah menyatakan keimanannya terhadap Allah swt.. Maha Suci Allah, dengan kuasa Ilahi anak yang berada di gendongan Siti Masyitah itu ditakdirkan berbicara menenangkan ibunya..sesungguhnya syurga lah tempat buat ibu mereka.. 

Siti Masyitah masuk ke dalam kuali tersebut dan syahid tanpa menjerit sedikit pun dan semerbak haruman mewangi... 

Semua yang memandang hanya mampu menahan tangisan. 

Pergilah Siti Masyitah setelah Hazaqil, suaminya yang dihukum panah oleh Firaun kerana membela ahli sihir yang beriman terhadap Nabi Musa Alahissalam mendahuluinya... 

Maha Suci Allah..agungnya keimanan Siti Masyitah dan suaminya.. 

Aduhai sahabat seakidah sekalian, siapa kita di sisi Allah? 

Mampukah menjadi seperti Siti Masyitah?

Tiada ulasan: